Inspekce nemovitostí a asistence při koupi nemovitosti

23. mezinárodní bienále interiéru v belgickém Kortrijku

23. mezinárodní bienále interiéru v belgickém Kortrijku

in Nemosféra

V Česku zatím nepříliš známá, přesto světově velice uznávaná přehlídka mezinárodního designu oslavila letos již 44 let od svého vzniku.

V roce 1967 se zakládající členové Interieur Foundation doslova nadchli pro nemožné. Jedním z jejich cílů bylo ukázat soudobý bytový design a interiérové inovace nejen profesionálům – jak tomu do té doby bývalo u většiny veletrhů – ale i široké veřejnosti. Snili o vytvoření prostoru a atmosféry, které nebudou poplatné zákonům  tradičního rozvržení ani scénografickým návrhům. Jedinečnost konceptu a nárůst mezinárodního přesahu, obratu, zvýšení počtu návštěvníků, vystavovatelů (včetně světových značek) i novinových článků věnovaných kortrijskému veletrhu dokládají, že design – coby kulturní a zároveň komerční subjekt – inovační model opravdu potřeboval.

Cílem celého projektu bylo vyburcovat debatu široké veřejnosti, která by mohla povznést design na nástroj přispívající k utváření lepšího světa. I proto přijala organizace Interieur Foundation – narozdíl od jiných organizátorů prodejních veletrhů – status neziskové instituce. První přehlídka se konala v roce 1968, prozatím poslední ročník proběhl v týdnu mezi 20. a 28.říjnem tohoto roku.

Letošní bienále – rozdělené do dvou částí – pojali pořadatelé opravdu velkoryse. Kromě několika „napevno“ umístěných designových kousků, které dávaly jasně tušit, že se v okolí děje něco mimořádného, bylo možné už během procházky městem spatřit další vystavované exponáty – na rozdíl od těch statických však zcela záměrně mobilní: vozy Audi A4. Jejich řidiči – studenti uměleckých oborů z kortrijských universit – zajišťovali návštěvníkům bienále převoz mezi výstavištěm a ostrovem Buda – tedy mezi oběma místy, na kterých se přehlídka konala.

Netradiční výstavní prostory na ostrově, který se nachází v samotném historickém centru města, nabízely expozice věnované především nezávislé umělecké tvorbě, studentským pracím a dalším designovým experimentům.

Kde jinde by se mohl vystavit originální svícen vyrobený z vidličky zaražené do přerostlé brambory, křeslo se sedákem umístěným na bedně od piva, stůl se zásuvkou, jejíž otevření vyžadovalo rozpohybování mechanizmu složeného z několika ozubených kol a desítek dalších převodů?

Neformální atmosféra byla pak patrná především v pozdních večerních hodinách. Návštěvníci a designéři si postupem času našli své místo na schodech, chodbách a v dalších, odlehlejších částech výstavních prostorů, kde ještě dlouhé hodiny společně rozjímali o podstatě designu v současném světě.

Kortrijské výstavní haly na druhé straně města byly naopak věnovány tradičním designovým výrobcům: jak koupelnovým a kuchyňským studiím, tak celosvětově uznávaným designérům svítidel a městských mobiliářů.

I v těchto rozsáhlých prostorech, jejichž plochy zaujímají více než 40.000m², však bylo možné objevit místa, kde se obchodnímu hledisku nepřikládal tak velký význam. Příjemným zpestřením v téměř nekonečném množství pavilonů nejrůznějším tvarů a barev byl například stánek výrobců dřevěných hracích kostek, prototyp motorem poháněné kapsle určené k relaxaci, nebo návrh pestrobarevných dveří s několika možnostmi otevření. Náročnost prostupu takovými dveřmi rostla se zmenšující se plochou otevíratelné části, takže nakonec zůstalo jen drobné modré okénko uprostřed dveřního křídla, kterým mohl prolézt jen drobný, opravdu ohebný návštěvník.

Spojením obou principů (tedy experimentálního prostředí s ryze komerčním světem) vznikl opravdu působivý celek. Ten jednak umožuňje setkání lidí s různým přístupem ke společnému zájmu, z jejichž konfrontace by mohl vzejít nástin nových směrů v design 21.století, zároveň v sobě stále – i po téměř padesáti letech – nese myšlenky původních tvůrců.

Text: Veronika Veselá

Více info: www.interieur.be

kortrijk-02-920x4201 kortrijk-03-920x420 kortrijk-04-920x420 kortrijk-05-920x420

Nemovitalita nvi © 2012 - 2013
Bez písemného souhlasu je další publikace obsahu webu zakázána.